Als je een webshop gaat maken, kan je dit maar beter meteen goed doen. Daarom kunnen onderstaande tips van pas komen tijdens het maken van je webshop.
De juiste kleuren gebruiken
Het gebruik van de juiste kleuren voor je webshop is erg belangrijk. Het is niet alleen maar kiezen voor een kleur die je mooi vindt, maar je moet kiezen voor een kleur die bij je thema past en die kan dienen als een krachtig hulpmiddel voor het stimuleren van verkopen. Er zijn kleuren die bepaalde emoties en gevoelens losmaken bij mensen. Als je dus wilt dat je bezoekers de juiste acties uitvoeren op je webshop, moet je dus gebruik maken van de juiste kleuren die in je voordeel werken.
Een actieknop met de juiste kleur
Een mooi voorbeeld is het gebruik van een actieknop. Als je website met lichte kleuren werkt, kan je een opvallend kleur gebruiken die enkel voor je actieknop dient. Deze knop moet opvallend zijn voor je bezoekers, zodat ze verder gaan tot een aankoop, of een aanmelding op je nieuwsbrief. Een opvallende kleur kan rood zijn. Je kan op deze actieknop dus rood gebruiken. Deze kleur staat, volgens de kleurenpsychologie, voor passie en opwinding. Studies hebben in het verleden aangetoond dat een rode knop tot meer conversies leidt dan een knop in een andere kleur.
Een kleur met vertrouwen
Een ander voorbeeld van een goede kleur, is blauw. Volgens dezelfde kleurenpsychologie wekt deze kleur geloofwaardigheid en vertrouwen op. Ook is blauw een mooie kleur die geliefd is bij de meeste mensen. Als deze zaken maken van blauw de perfecte kleur in de zakenwereld.
Kleuren zijn dus zeer krachtig op webshops. Daarom is het belangrijk dat je de juiste kleuren op de juiste manier gebruikt. Het kan een positieve invloed hebben op je verdiensten!
De juiste afbeeldingen gebruiken
Afbeeldingen zijn erg belangrijk op alle soorten websites. De meeste mensen visualiseren afbeeldingen beter dan het lezen van tekst. Ook is het al vele jaren bekend dat conversies verhogen bij het gebruik van de juiste afbeeldingen. Dit betekent dat een afbeelding duidelijk moet zijn en kwaliteit bevat. Wel moet je ervoor zorgen dat de afbeelding niet te zwaar is in aantal bytes, omdat dit je webpagina kan vertragen. Een trage webpagina kan leiden tot een bezoeker die het opgeeft en het venster sluit.
Door foto’s en afbeeldingen te gebruiken die professioneel ogen, zullen je bezoekers meer vertrouwen hebben in het product of de informatie. Ook is een tekst plezieriger om te lezen als er afbeeldingen bij staan. Wanneer je echter een product verkoopt waar geen afbeelding bij staat, of waarbij een wazige foto staat, zal dit niet leiden tot een verkoop.
Je inhoud moet goed leesbaar zijn
Wat nog ontzettend belangrijk is, is dat je inhoud goed leesbaar is op alle toestellen. Zowel op een laptop, als op een smartphone moet je tekst volledig leesbaar zijn. Ook je afbeeldingen moeten passen op alle schermen. Er is niets zo lastig als een webpagina die zich niet aanpast aan de grootte van het scherm. Hetzelfde geldt voor het menu. Je menu moet op alle toestellen goed aan te klikken zijn. Ook moet je ervoor zorgen dat je altijd een zoekmogelijkheid aanbiedt aan de bezoekers. Zo kunnen ze gemakkelijk vinden waarnaar ze op zoek zijn.
Lees ook: het juiste design kiezen voor je webshop.