Een huisstijl, zowat elk bedrijf heeft er wel één. Het bevat onder andere het logo van het bedrijf, de lay-out van brieven en enveloppes, de kleuren die het bedrijf in de lay-outs gebruikt, enzovoort. Een goede huisstijl is erg belangrijk. De kleuren die in de huisstijl voorkomen, worden doorgetrokken naar alle ontwerpen van het bedrijf. Enkele voorbeelden daarvan zijn: uiteraard het logo, maar ook visitekaartjes, webdesign, briefpapier, enzovoort.
Aspecten van het bedrijf vertegenwoordigen de huisstijl
Waarmee moet er rekening gehouden worden als het gaat over het maken van de huisstijl van een bedrijf? Dat is een vraag die niet vergeten mag worden. Het is belangrijk dat er in de huisstijl aspecten van het bedrijf voorkomen. De huisstijl en het logo moeten de identiteit van het bedrijf weergeven.
De kleuren van de huisstijl
Bij de aspecten van het bedrijf, horen ook de kleuren die de huisstijl bevat. Een loodgieter of een watermaatschappij kan misschien in een blauwe kleur vertegenwoordigd worden, omwille van het water. Een natuurpark kan bijvoorbeeld in het groen vertegenwoordigd worden, enzovoort. Niet alleen is het goed dat de kleuren in verbinding staan met het thema van het bedrijf, maar ook met bepaalde gevoelens of emoties die via het bedrijf opgewekt kunnen worden.
Het logo van het bedrijf
Het logo van het bedrijf bevat vaak een icoon of een vormgeving. Dat is niet altijd het geval, aangezien sommige bedrijven gewoon een tekst gebruiken. Indien er wel gekozen wordt voor een icoon of een grafische vorm, kan er bijvoorbeeld een blad of een boom gebruikt worden voor een natuurpark, die misschien als letter gebruikt wordt. Alles hangt af van de ontwerper die het logo maakt, maar ook van de smaak van de eigenaar of diegene die de opdracht geeft voor het maken van het ontwerp. Belangrijk is dat alles met elkaar samenhangt en dat de huisstijl en het logo weergeven wat het bedrijf precies inhoudt. Er wordt een mentaal beeld weergegeven dat het bedrijf vertegenwoordigd, waarin de fundamentele principes van het bedrijf in voorkomen. Wel moet dit miniem zijn, duidelijk en to the point, waarbij het logo en de huisstijl uniek zijn en zich onderscheiden van andere logo’s en huisstijlen. De samenhangende informatie die de huisstijl en het logo weergeeft, moet dus een verschil maken met datgene wat andere bedrijven hebben. Elk bedrijf moet zich namelijk op een bepaalde manier differentiëren van de concurrentie.
Communicatie van het bedrijf
De huisstijl en het logo van het bedrijf komen voor in alle communicatie, zowel bedrukt als elektronisch. Het bedrijf lanceert hiermee een imago dat erg belangrijk is. Een sterk logo en een sterke huisstijl geeft een goed beeld en vertrouwen aan (potentiële) klanten.
Enkele belangrijke items waarmee rekening gehouden moet worden bij het maken van een huisstijl, zijn:
- het juiste kleurgebruik
- grafische afbeeldingen die in verbinding staan met wat het bedrijf doet, of met producten en diensten die het bedrijf aanbiedt
- de hele huisstijl moet passen bij alle mogelijke communicatiemiddelen, zoals: e-mail, briefwisseling, website, nieuwsbrieven, blogs, vlogs, online en offline advertenties, enzovoort.
Lees ook: de voor- en nadelen van een laptop als werkstation.