Als je een website in je bezit hebt, is het belangrijk om deze te optimaliseren. Dit betekent dat je je website beter gaat maken voor zoekmachines en voor klanten. Je kan bepaalde technieken gebruiken, waardoor je website betere posities krijgt in zoekmachines zoals Google. Deze technieken kunnen ook werken op de beslissing van klanten. De ene presentatie van een product kan bijvoorbeeld beter verkopen dan wanneer ze in een andere vorm wordt gepresenteerd. Er zijn heel veel manieren om je website te optimaliseren. Deze vorm van optimalisatie is ook gekend als SEO, of zoekmachineoptimalisatie. Wij sommen er enkele van op.
Leesbaar op mobiele toestellen
Google vindt het zeer belangrijk om goed leesbaar te zijn op mobiele toestellen. Je website moet dus niet alleen duidelijk zijn op een desktop of laptop, maar ook op een tablet of mobiele telefoon. Niet alleen is dit voor Google erg belangrijk, maar ook is dit zeer aangenaam voor je website bezoekers. Het is dus belangrijk dat je website aangepast wordt voor elk apparaat, of dit nu mobiel is, desktop of tablet. Dit betekent dat je afbeeldingen op alle toestellen zichtbaar moeten zijn, dat het menu mobielvriendelijk is, dat zowel titels als tekst goed leesbaar zijn op alle toestellen, dat er geen pop-ups zijn die een bepaalde inhoud bedekken, enzovoort.
Analyseer statistieken en verbeter fouten
Google heeft 2 zeer goede tools voor website eigenaars. De eerste is Google Analytics, waar je vooral veel statistieken kan bekijken omtrent het verkeer naar je website. De tweede tool is Google Search Console. In deze laatste wordt bijvoorbeeld weergegeven welke fouten je website bevat. Als je deze gaat analyseren, is dit je kans om ze te verbeteren en op die manier je posities te verhogen. Je kan in de Google Search Console onder andere bekijken of je website mobielvriendelijk is. Ook kan je fouten controleren in je robot.txt bestand. Pagina’s waarop je dubbele title tags en metabeschrijvingen hebt, kan je eveneens bekijken en verbeteren.
Buiten Google Analytics en Google Search Console, heeft Google nog enkele tools beschikbaar, waaronder: PageSpeed Insights en Lighthouse.
Je sitemap indienen
In Google Search Console kan je je sitemap indienen. Dit is een bestand waarin alle pagina’s staan die tot je website behoren. Als je deze indient, zal Google je pagina’s sneller en beter opnemen in haar index en dat is natuurlijk nodig om te verschijnen in de zoekresultaten.
Goede teksten publiceren op je website
Je website moet duidelijke en informatieve content bevatten. Dit is één van de manieren om je website goed gerankt te krijgen. Met slechte, korte teksten ga je uiteraard geen hoge toppen scoren, maar met goed geschreven teksten die inhoud en kwaliteit bevatten, kan dat wel. Als je verschillende teksten hebt gepubliceerd op je website, doe je er goed aan om ze intern met elkaar te linken. Over het algemeen scoort een website met interne links beter dan een website die niet intern gelinkt wordt. Vergeet niet dat je hier een duidelijke taal gebruikt. Aan een moeilijke tekst die de lezers niet helemaal begrijpen, heeft niemand iets!
Lees ook: tips om jouw website een boost te geven.