Een sterke SEO strategie toepassen

SEO is onmisbaar voor het maken van een goede website die ook goed rankt in Google. Voor een sterke SEO strategie moet je rekening houden met bepaalde kerncomponenten, deze zijn: de technische instellingen van de website, een goede inhoud, interne en externe links.

Je website laten scoren in Google

Als je wilt dat je website goed scoort, dan moeten er verschillende dingen gebeuren. Als eerste moet een zoekmachine zoals Google ontdekken dat je website bestaat. Nadien moeten al je webpagina’s gescand worden, zodat de zoekmachine weet welke de onderwerpen van je website zijn en welke de zoekwoorden zijn. Deze kunnen per pagina op je website anders zijn. Als dit gebeurd is, zal Google de webpagina’s indexeren. Google beschikt namelijk over een zeer grote database met alle informatie die hij op internet gevonden heeft. Zo kan hij op een snelle manier een beknopte informatie van bepaalde websites tonen aan gebruikers die een zoekopdracht invoeren. Het is natuurlijk eenvoudig, op het klinkt eenvoudig. Dat is het niet helemaal. Google ziet een website namelijk niet zoals wij die zien. Dat komt omdat Google de website leest op zijn manier. Wij bekijken een website visueel: met foto’s, video’s, grafische weergaven, kleuren, opmaak en tekst. Voor Google is enkel het laatste van toepassing: tekst. Hierdoor zal je website niet gevonden worden op tekst die bijvoorbeeld in een afbeelding staat, maar wel via een onderschrift dat je kan toevoegen aan je foto. Je moet dus altijd in je hoofd houden dat Google enkel de tekst leest en niet het grafische dat het voor ons zo aangenaam maakt.

Links instellen via tekst

Aangezien zoekmachines webpagina’s crawlen als tekst, moet je ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk tekst beschikbaar is. Ze volgen bijvoorbeeld links, maar als je de link op een afbeelding plaatst, weet Google niet welke term er bij de link hoort. Daarom doe je er goed aan om links te plaatsen met tekst en niet met een afbeelding. Via de tekst die op de link voorkomt, zal de zoekmachine dit analyseren als inhoud die bij de link hoort.

Eenvoudige URL’s maken

Als je een pagina maakt op je website, dan moet je ervoor zorgen dat de link ervan niet te lang is. Zoekmachines lezen namelijk niet graag lange URL’s. Ze breken het zelfs na een bepaald aantal woorden af. Daarom moet je je URL’s zo beknopt mogelijk houden. Wel moet je het belangrijkste zoekwoord in je URL laten voorkomen, want ook hiermee houden zoekmachines rekening.

Een snelle laadtijd

Wat ook zeer belangrijk is in SEO, is de laadtijd van een pagina. Dit is een belangrijke indicator voor Google. Webpagina’s die traag laden, zullen slechter ranken dan webpagina’s die zeer snel laden. Als je merkt dat je webpagina traag laadt, kan dit door allerlei elementen komen. Denk bijvoorbeeld aan een zware afbeelding die voorkomt op je pagina. Ook dit kan je optimaliseren, zodat de afbeelding minder zwaar is om te laden.

Dubbele content

Inhoud is zeer belangrijk op elke webpagina. Google zal je webpagina laten ranken op de termen die hij vindt op je pagina. Als er geen tekst op staat, kan je dus niet of moeilijk ranken. Echter moet je er altijd voor zorgen dat de inhoud die je toevoegt uniek is. Dubbele content is zeer verwarrend voor Google. Als er identieke inhoud voorkomt in de zoekresultaten, kan Google je pagina mogelijk verwijderen uit zijn index. Dubbele content is dus een negatieve factor.

Lees ook: SEO toepassen voor organische vindbaarheid.

Read Previous

SEO toepassen voor organische vindbaarheid

Read Next

Content als belangrijk onderdeel van SEO