Als het gaat over het kopen van een product, het zoeken naar informatie of het bestellen van een dienst, gaat dat bij de meeste mensen op dezelfde manier: ze zoeken in Google, of in een andere zoekmachine. Echter staat Google nog altijd aan het hoofd van de meest gebruikte zoekmachines. Als je een website hebt, betekent dit dus dat je ervoor moet zorgen dat je bovenaan de zoekresultaten komt, met bepaalde zoekwoorden. Dit kan verkregen worden via SEO, of zoekmachineoptimalisatie. Via deze techniek kan je je website verbeteren, waardoor je ook beter zal ranken in de zoekmachines. Als mensen dan gaan Googelen op bepaalde termen, producten, diensten, of nog andere zaken, zal je website verschijnen in de zoekresultaten. Let wel op dat resultaten nog altijd afhankelijk zijn van de concurrentie en andere zaken. SEO is een soort van manier of richtlijn die je kan volgen om je website te verbeteren. Nadien is geduld nodig om te kijken welke resultaten je inspanningen hebben verkregen. Als je wilt scoren op zoektermen waar weinig concurrentie is, zal je gemakkelijk hoog ranken. Wanneer je dit echter wilt doen met termen waar zeer veel concurrentie op zit, zal je wat meer moeite moeten doen en extra veel geduld moeten uitoefenen.
Meer informatie over zoekmachineoptimalisatie
SEO zorgt ervoor dat je zichtbaarheid in Google, of andere zoekmachines, vergroot en dit op een organische manier. Echter is de lijst hiervoor zeer lang, maar wel zijn er enkele zaken die veel belangrijker zijn dan andere opties. Content is bijvoorbeeld zeer belangrijk bij een goede SEO. SEO houdt honderden zaken in, want Google houdt rekening met honderden opties voor het geven van bepaalde posities aan allerlei websites. Het is een harde waarheid dat je website niet lang zal overleven als deze geen goede posities verkrijgt in Google. Je website zal misschien wel overleven, maar je inkomsten en je bezoekers zullen laag of nihil blijven. Enkele zeer belangrijke doelstellingen voor zoekmachineoptimalisatie zijn dus: conversies en verkeer.
Hoe weet Google op welke positie een webpagina moet komen?
Zoekmachines zoals Google hebben maar één doel en dat is om de juiste informatie te tonen aan surfers. Google wilt dus ook de meest relevantie informatie aanbieden. Zoekmachines werken hiervoor met bepaalde algoritmes. Deze algoritmes rangschikken de websites die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht, waarbij de (volgens de zoekmachine) webpagina die de beste informatie geeft, bovenaan wordt weergegeven. Om aan de surfers de juiste informatie te geven, analyseren en vergelijken de algoritmes van de zoekmachines twee factoren: de relevantie tussen de zoekopdracht die ingevoerd werd en de inhoud op een webpagina. Deze algoritmes beoordelen dit via verschillende opties, zoals in de titel of via de zoekwoorden. Wat nog belangrijk is, is de autoriteit van de webpagina. Een website die populairder is, zal voor Google waardevoller zijn en daardoor hoger in de zoekmachines scoren. Zoekmachines gebruiken dus complexe zoekalgoritmen om allerlei informatie te analyseren. Ze houden de werking van hun uitgebreide algoritmen al jaren geheim, maar toch zijn in het verleden bepaalde factoren die bijdragen aan SEO al zeer positief bewezen.
Lees ook: content als belangrijk onderdeel van SEO.