Als bedrijf kan je er niet meer onderuit om geen website te hebben. Als iemand een bepaald bedrijf, dienst of product zoekt, gaan ze bijna altijd te werk via internet. Daarom is het belangrijk om goed vindbaar te zijn. Echter moet je met enkele tips rekening houden om dit resultaat te bekomen.
Goede posities behalen in de zoekmachines
Als je een website hebt, dan wil je natuurlijk gevonden worden. Als je met bepaalde zoekwoorden scoort in de top 3 van Google, is dit uitstekend. Natuurlijk is de 1e plaats de beste, maar de top 3 is zeker niet slecht. Het lijkt misschien moeilijk om goede posities te verkrijgen in Google, maar toch kan je aan Google via enkele eenvoudige stappen kenbaar maken dat je website online staat.
Je website toevoegen bij de Google Search Console
Als je website online staat, moet je deze toevoegen aan de Google Search Console. Het is een gratis tool die Google aanbiedt. Je kan er informatie vinden over de resultaten en statistieken van je website, maar ook kan je er één of meerder sitemaps indienen waarmee de pagina’s van je website goed geïndexeerd worden door Google.
Een sitemap indienen
Je sitemap indienen is bijzonder belangrijk. Hiermee vertel je aan Google dat je website bestaat en welke pagina’s er op je website te vinden zijn. Een sitemap kan gezien worden als de sleutel tot het indexeren van je website en dus ook het verschijnen in de zoekmachine.
Externe en interne links
In de Google Search Console kan je ook controleren welke externe websites er naar jouw site een link plaatsen. Dergelijke links zijn zeer belangrijk voor je posities in Google. Als je een link hebt staan op een belangrijke website, of webpagina, die hoog staat aangeschreven in Google en veel waarde heeft, kan dit je positie in Google positief beïnvloeden. Anderzijds kan een website met weinig en slechte waardes je posities in de negatieve trend beïnvloeden. Dan kan je vragen om de link naar je website te verwijderen. Ook zijn interne links binnen je website zeer belangrijk. Ook deze kan je terugvinden in de Google Search Console.
Fouten opsporen
Andere informatie die je in de Google Search Console terugvindt, zijn bepaalde fouten die op je website te vinden zijn. Een voorbeeld hiervan zijn crawlfouten, fouten op je mobiele versie en vele anderen. Door deze fouten op te lossen, kan je je website en je posities verbeteren. Ook is een snelle laadtijd belangrijk voor het verkrijgen van goede posities in Google en ook in andere zoekmachines. Niet alleen houdt Google van een snelle laadtijd, maar ook wilt elke internetgebruiker dat een website snel laadt.
Andere mogelijkheden
Buiten bovenstaande informatie, is er nog andere nuttige info te vinden in de Google Search Console. Denk bijvoorbeeld aan het doorgeven van verschillende versies die er van je website bestaan in verschillende talen of landen. Bovendien beschikt deze tool over een goede helpfunctie waarin je nog veel meer informatie vindt over de zichtbaarheid van je site in Google, waarmee je je posities kan maximaliseren.
Lees ook: hoe kan ik mijn bedrijf promoten via social media?