Merkbekendheid een indicator van de mate waarin mensen een merk of bedrijf herkennen vanwege de naam, het logo of andere speciale kenmerken. Dit gaat gepaard met een merkidentiteit. Een sterke merkidentiteit roept gevoelens en emoties op ten aanzien van het merk en leidt tot associaties tussen het merk en bepaalde kenmerken. Deze zaken zijn belangrijk omdat het met name een belangrijke rol speelt in de eerste fase van het koopproces in het hoofd van de klant. Consumenten leren een merk immers kennen voordat ze beslissen of ze klant worden of niet. In deze blog kijken we naar 4 manieren waarop je jouw merkbekendheid kan bouwen op basis van een sterke merkidentiteit.
1. Het creëren van concurrentievoordeel door gedeelde waarden
Een grote merkbekendheid door een aantrekkelijke merkeigenschappen voor de consument, betekent dat het merk een voordeel heeft ten opzichte van zijn concurrenten. Het kost minder moeite om dezelfde reputatie op de markt te bereiken, en dit is natuurlijk een geweldige stimulans voor meer verkoop.
Zorg er dus voor dat je de bevordering van gedeelde waarden mededeelt. Veel consument stellen dat ze een merk eerder zouden kopen dat hun sociale waarden deelt. Zo wordt er een verbinding gelegd tussen het merk en de waarden van de klanten, zoals bijvoorbeeld duurzaamheid en diversiteit. Het effectief delen van de merkwaarden is een krachtige factor om de aandacht en waardering van klanten te krijgen. Het creëert niet alleen bewustzijn voor het merk en zijn waarden, maar kan ook direct leiden tot aankopen door klanten die deze waarden delen
2. Het opbouwen van vertrouwen en authenticiteit
Een merk dat een sterke stem heeft in de markt, bekend is en gemakkelijk wordt herkend, straalt van nature een gevoel van autoriteit en leiderschap uit. Dat is waarom het zo belangrijk is om vertrouwen en authenticiteit hoog in het vaandel te houden. Dit helpt de geloofwaardigheid van het merk, het vertrouwen van de consument en de loyaliteit op te bouwen; dezelfde factoren die van een merk een leider in verkoop maken!
3. Zorg voor consistente berichtgeving
Merkbekendheid vereist een consistente boodschap, wat betekent dat jouw marketingkanalen op elkaar worden afgestemd. Dit betekent niet alleen jouw website, maar ook Instagram, Facebook, Twitter, e-mail en andere sociale media die je gebruikt. Kortom, jouw website, sociale mediakanalen en nieuwsbrieven moeten allemaal dezelfde merkboodschap overbrengen.
4. Maak gebruik van jouw merkstijl om je identiteit te versterken
URL’s, logo’s en bedrijfsnamen zijn uitstekende hulpmiddelen om je merkidentiteit te versterken. Houd er natuurlijk wel rekening mee jouw merkstijl uniek is en geen rechten van andere handelsmerken schendt. Om dit zeker te weten, doe een handelsnaam check, zodat je geen risico loopt op merkrechtenschending.