Social media, het is niet meer weg te denken uit onze wereld. Denk bijvoorbeeld maar aan Facebook, TikTok, Twitter, Pinterest, LinkedIn, Instagram, YouTube en nog vele andere platformen. Als bedrijf is de beste optie om te volgen in de kans om je bedrijf, je producten en je diensten te promoten. Dit kan door zowel betalende advertenties, als door gratis posts te plaatsen op je eigen account.
Tips om je bedrijf te promoten via sociale media
Als je geen betalende advertenties gebruikt, kan social media een goedkope manier zijn om je bedrijf te promoten. Je kan niet alleen producten en diensten uit je bedrijf promoten, maar ook kan je potentiële klanten aantrekken. Wel moet je de juiste manier weten waarop je dit het beste doet. Wij geven daarom enkele tips voor het gebruik van de meest gebruikte social media kanalen waarmee je de interesse van (potentiële) klanten of kopers kan aantrekken.
Je bedrijf promoten via Facebook
Facebook is al jaren zeer populair. Een bedrijfspagina mag hier dan zeker niet ontbreken. Je kan er informatie, tips, aanbiedingen, nieuws en kortingen publiceren. Iedereen die je pagina leuk vindt, kan deze informatie vervolgens zien. Je doet er goed aan om dit op een regelmatige basis te publiceren. Variatie kan hierin ook nooit kwaad. Een techniek die kan helpen, is om mensen te vragen een bepaalde post te delen. Dit kan informatie zijn, een foto, een video of nog iets anders. Sommige bedrijven stellen hier iets tegenover, zoals iets dat te winnen valt als iemand je post deelt. Hoe meer een bericht gedeeld wordt, hoe meer mensen je kan bereiken. Een andere manier die je kan uitvoeren, is om te vragen aan klanten of ze je Facebook pagina willen delen, of dat ze mensen willen uitnodigen om de pagina leuk te vinden. Wat nog tot de mogelijkheden behoort, is dat klanten op je pagina hun favoriete product delen, of een goede beoordeling schrijven.
Je bedrijf promoten via Twitter
Een ander populair kanaal is Twitter. Je kan er bepaalde feiten publiceren over producten of je bedrijf. Twitter wordt vaak gebruikt om interessante nieuwtjes te publiceren. Denk dus na over interessante informatie over je bedrijf of producten die je kan tweeten, met een link naar een product op je website. Via Twitter kan je dus korte informatie delen, zoals bijvoorbeeld tips over je diensten of over het gebruik van een bepaald product. Je kan zelf een groter publiek bereiken door zelf anderen te volgen, zoals: journalisten, leveranciers, klanten, media, en vele anderen. Meer zichtbaarheid kan je ook verkrijgen door video’s of foto’s van je bedrijf te tweeten naar je volgers.
Je bedrijf promoten via YouTube
YouTube is wereldwijd ontzettend populair. Het is dan ook één van de meest bezochte websites over de hele wereld. Je doet er goed aan om een kanaal aan te maken over je bedrijf. Producten en diensten kan je vervolgens promoten via interessante filmpjes. Regelmatig video’s plaatsen kan potentiële klanten aanmoedigen. De lengte ervan hoeft niet lang te zijn. Twee minuten kan al ruim voldoende zijn, of zelfs minder. Aan klanten kan je vragen of ze een korte video kunnen maken omtrent een product. Ze kunnen het bijvoorbeeld beoordelen, een demonstratie geven, of het gebruik ervan uitleggen. Vervolgens kan je anderen laten stemmen op de verschillende inzendingen en er een wedstrijd van maken, met een mooie prijs voor de winnaar.
Je bedrijf promoten via LinkedIn
LinkedIn is de social media voor bedrijven. Hier mag je bedrijf dan ook niet ontbreken. Maak daarom een profiel bij en plaatst hierop voldoende informatie en links. Plaats zoveel mogelijk informatie over je bedrijf en je producten, om deze aan de mensen in je netwerk te tonen. Om meer mensen te bereiken, kan je lid worden van bepaalde groepen die populair zijn bij jouw klanten of doelgroep. Daar kan je vervolgens vragen of reacties plaatsen, zodat je op die manier nog meer mensen bereikt. Ook kan je aan verkopers, partners en klanten vragen om een aanbeveling te schrijven op LinkedIn. Op je profiel kan je dan weer informatie in de vorm van een PDF, presentatie of andere vorm plaatsen, zodat deze beschikbaar is voor alle geïnteresseerden.