Het belang van Instagram voor je zaak

Instagram is één van de meest populaire social media kanalen die er bestaan. Daar bestaat geen twijfel over. Er zijn meer dan een miljard gebruikers die elke maand actief zijn op Instagram. Dit aantal stijgt nog steeds maand na maand. Het is niet alleen populair voor particuliers, maar ook voor bedrijven. Instagram is een marketingtool die zeer krachtig is. Dit komt doordat Instagram erg visueel is en handig in gebruik.

De betrokkenheid op Instagram

De betrokkenheid van gebruikers op Instagram is groter dan op andere social media kanalen. Uit onderzoek blijkt dat de reacties op Instagram ongeveer 10 keer groter zijn dan diegene op Facebook en ongeveer 85 keer groter dan diegene op Twitter. Met deze statistieken in het achterhoofd, kan je betere successen boeken via een marketing op Instagram dan op andere social media kanalen.

Geschikt voor elk bedrijf

Elk bedrijf kan een account starten op Instagram. In het verleden hebben al heel wat grote bedrijven campagnes gestart op Instagram, maar even goed zijn er duizenden kleine bedrijfjes die ook succes boekten met een marketingstrategie op Instagram. Of het nu gaat over reizen, elektronica, boeken, kleding, alles wordt op Instagram bekeken. Vooral reizen doet het zeer goed, aangezien de meest ingevoerde zoekopdrachten op Instagram te maken hebben met reizen. Dit komt ook omdat foto’s van reizen en bepaalde vakantiegebieden de aandacht van de gebruiker trekken. Instagram heeft handig gebruik gemaakt van deze statistieken, aangezien campagnes ingesteld kunnen worden met de knoppen “boeken” en reserveren”.

Geld verdienen via Instagram

Op Instagram kan je commerciële berichten plaatsen. Als bedrijf kan je tags op bepaalde plaatsen van je foto’s plaatsen, met onder andere de prijs en de omschrijving van het product. Ook is er een knop beschikbaar om meteen te winkelen. Als de gebruiker hierop klikt, wordt hij meteen doorgestuurd naar de online winkel. Dit betekent dus dat bedrijven potentiële kopers meteen kunnen doorsturen naar hun webshop en ook geld kunnen verdienen via een klant die langs Instagram is binnengekomen. Bepaalde statistieken geven weer dat aankoopbeslissingen vaak genomen worden via iets dat wordt gezien op Instagram.

Hashtags gebruiken voor meer zichtbaarheid

Als je berichten plaatst op Instagram, moet je gebruik maken van Hashtags. Op die manier kom je in een bepaalde feed terecht van een zoekwoord dat ook andere mensen volgen en kan je meer geïnteresseerden aantrekken. Ook kan je hashtags gebruiken van je eigen merk. Enkele grote merken doen dit, zoals #shareacoke, van Coca Cola. Heel wat gebruikers taggen hun via deze hashtag, wat voor nog meer merkbekendheid zorgt. Ook al heb je een klein bedrijf, toch is het iets wat herkenbaar is als bedrijf en wat je herkenbaarheid in de toekomst alleen maar vergroot.

Communiceren met klanten

Een groot voordeel van Instagram, is dat je gemakkelijk kan communiceren met klanten. Klanten kunnen vragen stellen via een reactie, waarop je gemakkelijk kan reageren, maar ook kunnen klanten je via een persoonlijk bericht benaderen indien ze vragen hebben. Hier kan je gemakkelijk en snel op inspelen, om misschien een lead te verkrijgen of een verkoop te doen slagen.

Lees ook: het gebruik van Hootsuite voor je social media.

Vorig bericht

Het gebruik van Hootsuite voor je social media

Volgend bericht

YouTube gebruiken als marketingstrategie