In een paar stappen linkbuilding uitgelegd

macbook-g69e965bf0_1280

Als je graag wilt dat jouw website hoog in de zoekresultaten van Google staat, kan je eigenlijk niet om linkbuilding heen. Deze techniek zorgt er namelijk voor dat de waarde van jouw domein stijgt, waardoor deze voor zoekmachines de voorkeur heeft over andere websites. Je zult echter niet de enige zijn die niet precies weet wat linkbuilding is en hoe je het kunt inzetten. Daarom gaan we eerst in op de betekenis van linkbuilding, en leggen we je daarna uit hoe het in de praktijk werkt!

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding heeft betrekking op het creëren van een zo aantrekkelijk mogelijk linkprofiel, wat betekent dat je zoveel mogelijk (kwalitatief goede!) backlinks naar jouw website vergaart. Elke website heeft zijn eigen domein autoriteit (DA). Dit getal tussen de 0 en 100 toont aan hoe populair en waardevol de website is. Hoe hoger het getal, hoe hoger je in de zoekresultaten zult staan bij relevante zoekopdrachten. In principe geldt dat hoe meer andere websites naar de jouwe linken, hoe hoger jouw DA. Dit gaat echter alleen op voor links die van websites met een aantrekkelijke DA hebben. Het heeft dus geen zin om 100 links te kopen op websites met een DA van bijvoorbeeld 3. Ga liever voor links die meer impact hebben, van websites met een DA van minstens 20.

Linkbuilding: zelf doen of uitbesteden?

Nu je weet wat linkbuilding precies inhoudt is het natuurlijk de vraag of je het zelf wilt gaan doen of wilt uitbesteden. Hulp nodig bij SEO? Schakel van een online marketing bureau in. Liever eerst zelf aan de slag? Dan is het zaak dat je probeert om zoveel mogelijk backlinks te krijgen. Dit kun je doen door bloggers te benaderen voor een samenwerking, klanten en leveranciers te vragen of ze naar je willen linken, of persberichten te sturen naar relevante (nieuws)-websites. Veel ondernemers merken echter dat dit niet bijzonder veel zoden aan de dijk zet, en dus schakelen ze bijvoorbeeld dit online marketing bureau Gouda in. Daar zijn ze namelijk gespecialiseerd in linkbuilding op grote schaal, en kunnen ze jou op maandelijkse basis het gewenste aantal blogposts incl. backlinks bieden.

Linkbuilding uitbesteden

Als je een budget beschikbaar hebt voor online marketing is het slim om dit (deels) in te zetten voor het opbouwen van een sterk linkprofiel. Daardoor zal je DA stijgen, en zul je meer klanten vinden via zoekmachines. Het is aan te raden om in het begin minstens 3 artikelen per maand aan te vragen, en daarna kun je het eventueel bijhouden met 1 of 2 blogposts per maand. Wil je het echter groots aanpakken? Bij linkbuilding geldt: hoe meer, hoe beter. Met 10 of zelfs 20 artikelen incl. backlinks per maand zal jouw DA super snel stijgen, en zal dus ook je bedrijf snel groeien!

Vorig bericht

Het ontwikkelen van een merkstrategie voor jouw technische bedrijf

Volgend bericht

Professionele website laten maken