Als je een eigen website hebt dan kan de term SEO je niet zijn ontgaan. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie of te wel het verbeteren van je online vindbaarheid. Naast SEO zijn er natuurlijk ook veel andere manieren om meer traffic naar je website te krijgen zoals emailmarketing, social media of Google Ads, maar waarom is SEO nou juist zo’n goede optie? In deze blog vertellen we je er alles over, lees dus snel verder!
SEO heeft de hoogste ROI van alle marketingvormen
ROI staat voor return on investment en door de inzet van SEO behaal jij een hoge ROI. Bij SEO optimalisatie houd jij je bezig met het zo goed mogelijk naar voren laten komen van jouw website en dat doe je door niets minder dan het schrijven van goede content en het opbouwen van online autoriteit. Als je het goed aanpakt trek je zo duizenden nieuwe bezoekers per maand naar je website. Voor je aan de slag kunt is een beetje kennis wel vereist als je het 100% goed wil doen, maar toch kun jij zeker 95% van het proces gewoon zelf uitvoeren. De investment zit hem dus vooral in tijd en niet in geld, want als je het goed doet kun je dat dus bijna helemaal zelf doen als je zou willen.
Ook inzetbaar voor longtail zoekwoorden
In de online marketing wordt er onderscheid gemaakt in zoekwoorden en longtail zoekwoorden. Onder longtail zoekwoorden verstaan we zoektermen langer dan drie woorden. Zoekmachine optimalisatie maakt het in tegenstelling tot advertenties wel makkelijk om longtail zoekwoorden te gebruiken. Je verwerkt ze simpelweg in de teksten die je op je website plaatst. Je kunt in de teksten dus veel variatie gebruiken voor de term waarop jij vindbaar wil zijn. Dat zorgt ervoor dat je dus ook makkelijker gevonden wordt doordat mensen op verschillende longtail zoekwoorden kunnen zoeken.
Je biedt meerwaarde
Als je het over SEO hebt heb je het over content en dat is precies waar jij die meerwaarde kunt bieden. De bezoekers op jouw website hebben hoogstwaarschijnlijk een aantal vragen als jij ze de antwoorden geeft die ze zoeken heb je daar je eerste positieve factor. Het feit dat jij ze het antwoord hebt gegeven betekent dat ze jou nu herkennen en zien als waardevolle website. Vooral met online verkoop kent dit veel voordelen want volgens het principe van Cialdini werkt het zo dat wanneer jij de klant iets hebt gegeven, zij iets terug willen geven. In dit geval heb jij het antwoord op hun vraag gegeven en daardoor zullen de jouw webshop kiezen boven dat van een ander.