2020 was voor de horecasector geen goed jaar. Door de pandemie kwam Nederland in een lockdown terecht, wat leidde tot het sluiten van de deuren van vele restaurants. Na de heffing van de lockdown werden we geconfronteerd met de anderhalve meter samenleving die we moesten aanhouden. Dit gold ook voor het horecapersoneel.
Horecagelegenheden kwamen voor een echte uitdaging te staan met het ingaan van deze regels. De restauranteigenaar van Sea Palace besloot na de tweede lockdown gebruik te maken van robot bediening om deze problemen te omzeilen. Sea Palace is echter niet het eerste restaurant over de gehele wereld dat Artificial Intelligence inzet in functies die voorheen door mensen uitgevoerd werden. In Nederland is het drijvende restaurant echter wél een van de eersten die geavanceerde uitvindingen inzet. Men vraagt zich af: is dit het begin van een AI gestuurde samenleving?
Innovatie in allerlei sectoren
Het inzetten van robots, vindt zijn oorsprong in Aziatische landen. Daar zijn ze overduidelijk een stap verder in deze ontwikkeling. Zo wordt robot bediening daar al als normaal gezien en kijkt niemand vreemd op wanneer zij ontvangen worden door een robotische serveerder.
Ook in andere sectoren kunnen robots uitstekend ingezet worden. De pandemie heeft duidelijk gemaakt dat we nergens zeker van kunnen zijn, en daar heeft vooral de zorgsector flink last van gehad. Zorgmedewerkers hadden ineens hun handen vol aan het verzorgen van patiënten met het coronavirus en de druk op de sector bleef stijgen. Zorgrobots kunnen deze druk wat verminderen door ondersteunende taken over te nemen. Zo kunnen zij medicijnen naar de juiste kamers brengen en wasgoed over verschillende verdiepingen verplaatsen. Daarnaast kunnen zij ook helpen met het schoonhouden van de kamers, gangpaden en kantines om voor een hygiënische omgeving te zorgen.
Steeds meer horecagelegenheden zien het nut van robot bediening in
Robots hebben bewezen dat zij goed hun steentje kunnen bijdragen binnen vele sectoren. Horecagelegenheden beginnen dan ook steeds meer het nut van robot bediening in te zien, vooral vanwege de ondersteuning die zij kunnen bieden aan de medewerkers. Eigenaren zien het inzetten van robots ook als een goede manier om de loonkosten te drukken. Robots hebben geen loon nodig om te werken en zijn daarnaast altijd aanwezig. Dit lost al een groot probleem op van werknemers die onverwachts ziek worden. Hier kunnen zij niks aan doen, maar voor de eigenaar komt het goed uit om direct een invaller in te kunnen zetten.
Hoe geavanceerd is robot bediening daadwerkelijk?
Veel mensen vragen zich terecht af of robots functies die door mensen worden uitgevoerd in de toekomst volledig over zullen nemen. De technologie blijft in ontwikkeling en er kan niet met zekerheid gezegd worden welke functies robots in de toekomst kunnen uitvoeren. Voor nu blijven de functies die de robot bediening kan uitvoeren vrij simpel en nemen zij alleen de ondersteunende taken over. Momenteel is het niet verstandig om robots belangrijke taken uit te laten voeren die veel verantwoordelijkheid dragen. Desalniettemin kan het inzetten van robot gestuurd personeel geen kwaad om de druk op het menselijk personeel weg te nemen en de gang van zaken wat te vergemakkelijken.