YouTube is een zeer populair kanaal voor heel wat bedrijven, zangers en gewoon ook mensen die een filmpje willen delen. In het verleden is YouTube al verschillende keren zeer effectief geweest. Als je veel abonnees hebt en veel weergaven, kan je Google Adsense gebruiken op je video en hier geld mee verdienen. Misschien is dat voor jou geen must, maar wil je gewoon klanten lokken naar je webshop. Dat is mogelijk via YouTube. De juiste video’s publiceren kunnen je heel wat goeds opleveren.
Marketingmogelijkheden op YouTube
Ook al is YouTube een social media kanaal, toch zijn er heel wat mensen die dit niet zo zien. Ze zien het eerder als een online videoplatform, dan als een social media platform. Daarom wordt YouTube vaak onterecht over het hoofd gezien als marketingstrategie. Heel wat bedrijven zijn niet actief op YouTube en daar moet jij je kans nemen om dit wel te doen. Dat betekent dat jij op YouTube te vinden bent, maar je concurrenten niet en, nog belangrijker, je doelgroep is ook op YouTube te vinden. Elke maand zijn er meer dan 2 miljard actieve gebruikers op YouTube. Of jij nu vindt dat YouTube een social media platform is of niet, dat maakt niet zoveel uit. Het belangrijkste is dat het platform heel wat gebruikers telt die jij kan bereiken door het plaatsen van een interessante video. Het feit dat YouTube meer gebruikers telt dan gelijk welk ander social media platform, spreekt voor zich dat je hier niet mag ontbreken als bedrijf. De vraag is alleen hoe je dit precies voor mekaar krijgt. Je moet een kanaal aanmaken, dit optimaliseren, filmpjes maken en plaatsen, advertenties instellen om je bereik te vergroten, enzovoort.
Een kanaal aanmaken op YouTube
Voordat je start, moet je een kanaal hebben. Dit kan je aanmaken met je account van Google. Echter is het als bedrijf niet erg interessant om dit aan te maken met je privé account van Google. Het is beter om een merkaccount aan te maken waarop eventueel meerdere gebruikers kunnen inloggen. Wanneer dit momenteel niet aan de orde is, kan je hier toch beter rekening mee houden. Misschien zal je bedrijf gaan groeien, waardoor het later toch nodig is. Je kan er maar op voorzien zijn. Bovendien kan je meerdere kanalen activeren en beheren op YouTube als je een merkaccount, of een zakelijk account hebt.
Je doelgroep bepalen
Als je jouw account hebt aangemaakt, moet je jouw doelgroep bepalen. Als je je op een bepaalde doelgroep richt, kan je de specificaties hiervan bepalen, zoals: de plaats waar ze wonen, de leeftijd van je doelgroep, de voorkeur van films zoals lange of korte films, de hobby’s die ze hebben, enzovoort. Ook is het belangrijk om te weten op welke zoektermen ze vaak zoeken. Op die manier kan je jouw titels en omschrijvingen hierop voorzien, want het is belangrijk dat je doelgroep je vindt. De statistieken van je doelgroep kan je ook bekijken via een Analytics tabblad. Ook moet je ervoor zorgen dat je reacties ontvangt van kijkers. Ze kunnen deze namelijk achterlaten onder je video. Als dit gebeurt, mag je zeker niet vergeten om hier zelf ook op te reageren. Dit heeft een positieve invloed op je doelgroep!
Lees ook: het belang van Instagram voor je zaak.