In ons huidige leven is een webshop niet meer weg te denken. Steeds meer mensen bestellen producten online. Het is gemakkelijk om een bestelling te plaatsen vanuit je zetel en deze laten leveren aan je deur. Als je zelf een webshop hebt, wil je natuurlijk wel dat deze goed draait en dat er veel producten verkocht worden. Een webshop kan niet alleen producten bevatten, maar ook diensten. Wat je ook verkoopt, het is goed om met enkele tips rekening te houden om je website een boost te geven.
Wees niet te ongeduldig
Wat je ook doet, wees niet te ongeduldig. Als je vandaag een nieuwe webshop hebt, kan je niet verwachten om morgen op een organische manier op de 1e plaats in de zoekresultaten te staan. Dat heeft tijd nodig, maar wel kan je in tussentijd enkele zaken doorvoeren om goede posities te bereiken in de zoekmachines, waardoor je ook beter gaat verkopen. Je website of webshop zo goed mogelijk optimaliseren, is iets wat zeker en vast nodig is. Wel kan het even duren vooraleer je resultaat gaat zien.
Een snelle laadtijd van je website
Zorg ervoor dat je website snel genoeg laadt. Er is niets zo lastig als lang moeten wachten tot een pagina geopend is. Dit is één van de redenen waarom sommige mensen wegklikken, waardoor je ook inkomsten gaat mislopen.
Wees eenvoudig
Een volgende tip is om eenvoudig te zijn. Je mag je doelgroep niet overweldigen met bijvoorbeeld ingewikkelde begrippen. Wees duidelijk en verstaanbaar in een gewone, begrijpbare taal. Zorg ervoor dat de informatie die beschikbaar is op je webshop vlot leesbaar is. Dit is natuurlijk voor tekst, maar voor het aanbieden van producten geldt hetzelfde. Probeer niet te veel producten op één pagina te proppen, maar zet een beperkt aantal producten per pagina. Uit statistieken blijkt dat de verkoop verhoogt als er minder producten en meer tekst op een pagina staan. Zorg er ook voor dat je de vragen die je van klanten krijgt, bundelt bij je producten. Op die manier is de informatie altijd beschikbaar.
Video’s en foto’s toevoegen
Als je een webshop hebt, moet je uiteraard foto’s toevoegen over je product. Zorg ervoor dat je foto’s duidelijk zijn en dat ze vanuit verschillende hoeken getrokken zijn, liefst 360°. Ook doe je er goed aan om video’s toe te voegen. Via een video hebben klanten een nog veel beter beeld van het product. Als dit niet mogelijk is voor elk product, is het goed om dit voor je best verkopende producten te doen. Op die manier ga je je verkopen nog meer boosten. Onze hersenen werken vooral visueel. Hoe meer je visueel kan tonen aan geïnteresseerde, hoe beter. Potentiële kopers zullen informatie beter opnemen via een video of een foto, dan wanneer ze dit via tekst moeten doen.
E-mailadressen vastleggen
Nieuwsbrieven zijn nog altijd van deze tijd. Je kortingen en acties aan klanten tonen via een nieuwsbrief, kan dus zeker nog. Hiervoor moet je echter de e-mailadressen van klanten en geïnteresseerden hebben. Je kan bijvoorbeeld een inschrijving vastleggen in ruil voor een kortingscode.
Lees ook: deze tricks helpen jou bij het programmeren.